Contingut en revisió

Estratègia Digital de Centre (EDC)

El curs 22-23 el centre actualitza l’àmbit digital gràcies a la incorporació de L’Estratègia Digital de Centre, d’acord amb l’actual Pla d’Educació Digital de Catalunya.

L’estratègia digital de centre (EDC) defineix i concreta les línies d’actuació d’un centre que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per aconseguir aquesta competència digital, l’EDC comprèn tots els àmbits del centre: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, els quals s’han de veure necessàriament implicats i, si escau, transformats, des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua.

Els objectius de l’EDC es poden agrupar en cinc àmbits, que tenen com a fita el màxim
assoliment de la competència digital de l’alumnat, del professorat i del centre:

  • Assoliment de la competència digital
  • Planificació estratègica i organització
  • Metodologies didàctiques i innovació
  • Inclusió digital i de gènere
  • Seguretat i protecció de dades

L’estratègia digital de centre es troba en continu desenvolupament i s’actualitza periòdicament d’acord segons les necessitats.

EDC

Seguint les línies d´actuació del document de l´Estratègia Digital de Centre , aquesta part queda estructurada en 4 fases:

1. Diagnosi de centre

2. Objectius

3. Planificació i seguiment

4. Avaluació i millora

Aquest és un procés cíclic que pretén el desenvolupament i la millora contínua de la competència digital de l´alumnat, del professorat i del centre a l´Escola Gilpe.

 

1. DIAGNOSI DE CENTRE


L´Escola Gilpe per fer la diagnosi ha utilitzat diferents recursos:

  • D’una banda es va passar l’eina SELFIE a nivell de centre. És una eina gratuïta, amb l’objectiu de fomentar la reflexió personal en relació amb l’ús de les tecnologies digitals, que pretén ajudar als centres educatius a avaluar quin és el punt de partida i tenir una visió general del centre en referència a l’àmbit digital. En aquest exercici de reflexió va participar l’equip directiu, el professorat i l’alumnat de Cicle Superior de l’escola. SELFIE ha sigut desenvolupat per la Comissió Europea amb un equip internacional d’experts. 
  • També vam fer servir l’eina SELFIE FOR TEACHERS per conèixer el grau de competència digital del professorat de l’escola.
  • Finalment, una enquesta a les famílies per recollir informació sobre els aspectes que els afecten directament i conèixer de primera mà quina sensació tenen de l’escola pel que fa l’àmbit digital. Aquesta recollida de dades es va realitzar mitjançant un qüestionari amb preguntes molt senzilles.

Les dades obtingudes permeten extreure conclusions per a fer un diagnòstic de l´estat
actual, identificar punts forts i punts febles i plantejar-nos objectius a assolir en l´àmbit
digital.

 

2. OBJECTIUS


Els objectius de l´EDC a l´Escola Gilpe, d´acord amb les dades obtingudes al procés de diagnosi i en coherència amb el Projecte Educatiu de  Centre (PEC), són els següents:

***********************

 

3. PLANIFICACIÓ I SEGUIMENT


La planificació a llarg termini forma part  del Projecte Educatiu de Centre (es pot consultar a la pàgina web de l´Escola però està pendent d’actualització). 
Les estratègies i actuacions a curt termini  formen part de la PGAC de l´Escola Gilpe i
s´elaboren cada any amb el lideratge de la Comissió Digital, l’Equip Directiu i la col·laboració del Claustre. Pel curs 2023-2024 les actuacions planificades són les
següents:

*******************

 

4. AVALUACIÓ I MILLORA


L´avaluació de l´EDC s´efectuarà tenint en compte diversos aspectes que són els següents:

  • Assoliment dels objectius proposats d’acord amb els indicadors que consten a la PGAC.
  • Aplicació de l’eina SELFIE de centre que es realitzarà al final del curs 24-25, data de finalització de la implementació de les mesures recollides en aquesta primera planificació de l’estratègia digital de centre. La participació serà la mateixa que la de la diagnosi inicial (Equip Directiu, professorat i l’alumnat de Cicle Superior).
  • Aplicació de l’eina SELFIE FOR TEACHERS que es realitzarà també al final del curs 24-25 per valorar la competència digital del professorat de l’escola.

Respostes de les famílies al qüestionari d’elaboració pròpia

De l´avaluació continua de l´EDC sorgiran cada curs els objectius a assolir a mig termini.
La revisió dels objectius a llarg termini serà coherent amb el Projecte de Direcció i es
revisaran si cal.

CULTURA DIGITAL

És la segona part de l´EDC segons el document de referència publicat pel Departament d´Educació i és l´apartat on es recullen totes les accions d´un centre en l´àmbit digital. En aquest apartat es trobarà informació referent a:

  • Els serveis que el centre ofereix com ara els entorns virtuals d’aprenentatge o tot el que fa referència al maquinari del centre.
  • Recursos dirigits a l’acolliment de les famílies, l’alumnat i el professorat.
  • Normativa en referència a les comunicacions amb la comunitat educativa.
  • Altres acords o documents relatius a l’àmbit digital.

ACOLLIDA DIGITAL

La definició de la cultura digital d’un centre educatiu ens emplaça a preveure certes actuacions de benvinguda quan una família, alumne o docent s’incorpora a la nostra escola. Així, ha de poder conèixer els recursos digitals que fem servir, tenir accés a les aplicacions i rebre l’ajuda necessària per a poder desenvolupar-se de manera autònoma en l’àmbit digital de l’Escola Gilpe

                                    Famílies (Pendent)                 Docents (Pendent)

PLA DE COMUNICACIÓ

Els darrers cursos la comunicació ha adquirit una nova dimensió al nostre centre, fent ús generalitzat de les eines digitals disponibles. Per tal de guiar com ha de ser aquesta comunicació, a través de quins canals i eines, es crea el Pla de Comunicació. El document, que s’organitza en tres grans àmbits: famílies, docents i alumnat, el podeu consultar a continuació.

(PENDENT)

 

EVA ESCOLA GILPE

Els entorns virtuals d’aprenentatge (EVA) són espais de trobada i de comunicació telemàtica on té lloc l’ensenyament i l’aprenentatge. Aquests entorns contenen tot un seguit de funcionalitats que es poden utilitzar de manera coordinada:

 

  • Funcionalitats de comunicació
  • Funcionalitats per facilitar l’aprenentatge
  • Funcionalitats d’organització i gestió
  • Funcionalitats per al seguiment i l’avaluació

 

 

GOOGLE CLASSROOM

Pdte.